Двоє аспірантів кафедри інформатики Стенфордського університету Ларрі Пейдж і Сергій Брін познайомилися у 1995 році і наступного року почали разом працювати над ідеєю Пейджа створити математичну модель мережі інтернет у вигляді сукупності взаємопов'язаних між собою об'єктів. В основу визначення важливості певної вебсторінки була покладена ідея визначення кількості посилань на неї (за аналогією із цитуванням в наукових працях), для чого був створений відповідний алгоритм ранжування вебсторінок PageRank.
Після безуспішних спроб продати технологію відомим на той час пошуковим сервісам, Пейдж і Брін облишили написання дисертацій і стали розвивати справу самостійно — 4 вересня 1998 року вони перебрались у гараж своєї знайомої Сюзан Войціцької в містечку Менло-Парк, яка стала їхньою третьою співробітницею (вона зайнялась маркетингом і сьогодні є керівником сервісу YouTube), і в серпні 1998 року отримали перше стороннє фінансування, для використання якого 4 вересня 1998 року засновали компанія Google.
Як прихильники мінімалізму, засновники Google використовували незвичну для свого часу скромну титульну вебсторінку (яка мало змінилась до наших днів), відмовились від продажу рекламної площі, а майже всі інвестиції витрачали на придбання комплектуючих для збирання нових серверів, що давало змогу збільшувати швидкість обробки пошукових запитів, — Google і сьогодні є найбільшим збирачем комп'ютерів у світі, не продаючи при цьому жодного з них. У 1999 році Google отримав першу серйозну підтримку у вигляді 25 мільйонів доларів, завдяки якій переїхав у пристойний офіс у містечку Пало-Альто і значно розширив свої технічні можливості, завдяки яким, проіндексувавши мільярд сторінок і обробляючи до 100 мільйонів запитів за день десятьма різними мовами, у 2000 році Google став найбільшим пошуковим сервісом у світі.
Розпочавши продавати контекстну рекламу, що базувалась на підборі рекламної пропозиції, близької пошуковому терміну, Google успішно пережив своїх конкурентів, більшість з яких збанкрутували на початку XXI століття після бурхливого росту компаній-«доткомів» у попередньому десятилітті, у 2001 році на вимогу інвесторів вперше найняв професійного керуючого і, відмовившись від поглинання компанією Microsoft за 1 млрд доларів у 2003 році, 19 серпня 2004 року здійснив перший публічний продаж своїх акцій на суму вшестеро більшу запланованих 4 мільярдів доларів.
Завдяки популярності сервісу Google, на який у 2005 році припадало 85% всіх пошукових запитів у світі, дієслово «to google» («гуглити») увійшло в багато мов світу і в 2006 році було додане до Оксфордскького словника англійської мови.
У 2010 році компанія запустила новий, корінним чином перебудований принцип індексування різноманітного контенту веб-мережі (малюнків, новин, відео, книг, блогів і т. п.), що на 50% прискорило оновлення актуальних вебрезультатів, для збереження яких стало потрібним понад 100 мільйонів Гігабайт пам'яті (1017), що, правда, ще досить далеко до заявленої Пейджем і Бріном у 1995 році мети в 10100 байт інформації (10100 = 1 Гугол, звідки й назва компанії).
Станом на 2015 рік Google, який увійшов до холдингу Alphabet Ларрі Пейджа і Сергія Бріна, що об'єднав всі їхні комерційні активи, використовує понад мільйон серверів, розміщених по всьому світі, опрацьовуючи більше мільярда пошукових запитів і 24 Петабайт користувацьких даних щодня, володіє серед іншого численними популярними вебсервісами, такими як YouTube, Picasa, Gmail, Blogger, Google+, програмами обміну миттєвими повідомленнями Google Talk, браузером Chrome та мобільною операційною системою Android.
Коментарі
Дивіться також
• Персональний комп'ютер IBM PC, 1981
• Всесвітня павутина Тіма Бернерса-Лі, 1991
• Запуск «Вікіпедії», 2001
• Соціальна мережа Facebook, 2004
• Перший iPad, 2010