Петро Нестеров народився у Нижньому Новгороді у сім'ї офіцера і після смерті батька вступив до місцевого кадетського корпусу, після закінчення якого навчався в артилерійському училищі в Санкт-Петербурзі. У 1912 році в Нижегородському товаристві повітроплавання поручник Нестеров здав екзамени на звання пілота-авіатора і наступного року, по завершенні Офіцерської повітроплавальної школи у Петербурзі та проходження курсу навчання польотам на літаку «Ньюпорт-IV» у Варшаві, був направлений до Києва, де став командиром авіаційного загону, який базувався на Сирецькому військовому летовищі.
Як член Київського товариства повітроплавання Нестеров випробовував планери з підвісними двигунами, біплани місцевих конструкторів, сам займався модифікацією існуючих літаків, брав участь у першому груповому перельоті чотирма літаками за маршрутом Київ-Ніжин-Київ, розробив техніку посадки з вимкненим двигуном і практикувався у виконанні глибоких віражів та складних фігур пілотажу. 9 вересня 1913 року 26-річний Петро Нестеров на літаку «Ньюпорт-IV» із двигуном потужністю 70 к. с. виробництва московського заводу «Дукс» о 18-10 піднявся над Сирецьким військовим летовищем і на висоті 600 метрів на очах численних глядачів уперше у світі виконав замкнену петлю (перевернувши літак догори колесами) у вертикальній площині, яку через небезпеку виконання називають «мертвою», а з часом — після доведення пріорітету її виконавця — «петлею Нестерова».
Через ризик «завдання шкоди державному майну» Петро Нестеров був покараний 30-ма добами арешту, який був знятий через 12 днів, коли газети опублікували про аналогічний успіх 24-річного французького льотчика Адольфа Пегу, з яким тривалий час існував спір за пріоритет щодо виконання «мертвої петлі». Як людина, що першою виконала політ по S-подібній траєкторії догори колесами, Пегу виступав Європою з демонстраційними польотами і травні 1914 року на запрошення російського імператора прибув до Петербурга, де на особистій зустрічі з Нестеровим були обговорені питання пріорітету виконання «мертвої петлі».
З початком Першої світової війни штабс-капітан Нестеров був направлений на Південно-Західний фронт і брав участь у боях за Львів, здійснивши 28 бойових вильотів для проведення аеророзвідки і корегування вогню. 8 вересня 1914 року поблизу Жовкви (нині — Львівська область) Нестеров на швидкіному моноплані «Morane-G» здійснив спробу атакувати австрійський літак — маючи намір своїм шасі ударити по крилу суперника, він промахнувся і внаслідок зіткнення пошкодив власний літак, який втратив двигун і розбився. Загинули всі учасники бою.
Петро Нестеров був похований у Києві і посмертно нагороджений орденом Святого Георгія IV ступеню. З 1962 року на його честь Міжнародна авіаційна федерація встановила нагороду за перемогу у першості світу з вищого пілотажу.
Коментарі
Дивіться також
• Перший стрибок з парашутом, 1797
• Політ першого дирижабля, 1900
• Перший у світі політ на літаку, 1903
• Перший трансатлантичний безпосадковий переліт, 1919
• Політ Чарльза Ліндберга, 1927
• Підйом у стратосферу, 1931
• Подолання звукового бар'єру, 1947
• Перший політ у космос, 1961
• Стрибок із стратосфери, 2012