Загибель підводного човна «Комсомолец»
7 квітня 1989 року в результаті пожежі в Баренцевому морі затонув радянський атомний підводний човен «Комсомолец», що привело до загибелі 42 із 69 членів екіпажу.На обкладинці: Атомний підводний човен «Комсомолец»
22690
Читати 3 хв.
Читати пізніше
До обраного
reply

Атомний підводний човен К-278 «Комсомолец» був спроектований в 1974 році як човен, здатний занурюватись на значні глибини. Корпус човна, який будувався з 1978 по 1983 роки, був виготовлений з титанових сплавів, що дозволило на 39% зменшити його масу (порівняно з аналогічними за тонажністю суднами) і збільшити міцність; для більшої скритності на корпус було нанесене гумове покриття. Головна енергетична установка складалася з водяного реактора з чотирма парогенераторами і двох автономних турбогенераторів. Для запобігання аварійного надходження забортної води всередину корпусу була застосована двоконтурна система теплообмінних апаратів головної енергетичної установки та система продування баласту за допомогою порохових газогенераторів.

28 грудня 1983 року К-278 був прийнятий на озброєння Північного флоту СРСР в Сєвєродвінську і став використовуватись для експериментів з глибинних занурень. 4 серпня 1985 року «Комсомолец» встановив рекорд по глибині занурення серед підводних човнів — 1027 метрів.

28 лютого 1989 року К-278 «Комсомолец» вийшов на свою третю автономну бойову службу із змінним екіпажем; основний екіпаж залишився на березі. 7 квітня 1989 року коли човен йшов на глибині 380 метрів зі швидкістю 8 вузлів в одному з відсіків почалась пожежа, яку загасити аварійними засобами не вдалось. Через 6 хвилини човен піднявся на поверхню. У цей час вогонь охопив уже два відсіки і ще три перебували в задимленні. Через руйнування систем гідравліки човен почав кренитись на один борт. Через три години у корпус корабля почала надходити вода, але наказ про евакуацію було дано лише через півтори години.

Поруч з човном вдалось розгорнути два аварійно-рятувальних плоти, на двадцять чоловік кожен, а з рятувальних літаків був скинутий авіаційний рятувальний контейнер. О 17-08, через шість годин після початку аварії, човен затонув. У воді опинилися 59 чоловік. О 18-20 до місця аварії прибула плавуча база «Олексій Хлобистов» — на його борт підняли 30 живих і 16 загиблих моряків; 16 моряків померли від переохолодження, решта, включаючи командира корабля, загинули в підводному човні. Із врятованих на борту «Олексія Хлобистова» померло ще 3 людини.

Реактор човна, що затонув на глибині 1858 метрів, був надійно заглушений, однак існувала ймовірність розгерметизації торпед з ядерним зарядом, що могло привести до забруднення моря радіоактивним плутонієм. Протягом наступних десяти років у районі загибелі човна «Комсомолец» працювало сім експедицій для контролю за радіаційною безпекою. Під час останньої з них в 1998 році було виявлено, що записуючі станції відсутні — імовірно, прилади були зрізані за допомогою інших підводних апаратів.

12 травня 1989 року Президія Верховної Ради СРСР видала указ про нагородження всіх членів екіпажу «Комсомольця» Орденом Червоного Прапора. Дата загибелі АПЧ «Комсомолец» проголошена в Російській Федерації як «День пам'яті загиблих підводників».

Підводний човен на полюсі Землі
Подорожі і відкриття
Підводний човен на полюсі Землі
Друк 2
Володимир Лук'янюк спеціально для © «Цей день в історії», 25 березня 2016. Текст статті поширюється за ліцензією «Creative Commons Із зазначенням авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)» і з обов'язковим активним гіперпосиланням на дану вебсторінку.

Коментарі

Головні події 7 квітня

Розп'яття Ісуса з Назарета

30
#ЦейДень

Все про 7 квітня

Події, факти, персоналії

Метрична система мір

1795

Зірка Мерилін Монро

1952

Геноцид в Руанді

1994