Одягнута в чорно-білий смугастий купальник, 29-сантиметрова білявка із стягнутим в «хвіст» волоссям була створена Рут Хендлер, співзасновницею компанії Mattel, заснованої в 1945 році. Побачивши, що її малолітня дочка Барбара не хоче гратися з популярними свого часу паперовими ляльками, Рут зайнялася створенням іграшки, яка б дозволила дівчаткам фантазувати на тему дорослого життя.
В якості праобразу було взято ляльку Ліллі, героїню еротичних коміксів, що друкувались в німецькій газеті «Die Bild-Zeitung». Ліллі, зявилася в продажу в 1955 році і хоча спочатку була розрахована на дорослу аудиторію, згодом стала іграшкою для малечі головним чином за рахунок того, що для неї можна було шити одяг і перевдягати. Хендлер придбала кілька ляльок Ліллі під час поїздки до Німеччини і з допомогою художника Джека Райана дещо змінила її зовнішній вигляд.
Дебютувавши в 1959 році, Барбі практично зразу стала популярною. Виготовлена вона була в Японії з вінілу і продавалась у версії як блондинка, так і брюнетка за ціною 3 долара. Одяг ручної роботи для Барбі, спеціально розроблений професійним модельєром, слід було купувати окремо. За перший рік було продано 350 тисяч ляльок.
Через рік для неї була вигадана біографія, опублікована в серії романів, — Барбі оголошувалась дочкою Джорджа і Маргарет Робертс з вигаданого міста Вілловз, штат Вісконсін, випускницею місцевої середньої школи. У 1961 році у неї зявився приятель Кен Карсон (названий за іменем сина Рут Хендлер), в 1963 році — подруга Мідж, а ще через рік — молодша сестра Скіппер. У 1964 році компанія Mattel викупила права на ляльку Ліллі, зразу припинивши її виробництво.
Зовнішній вигляд Барбі постійно змінюється — з'являються Барбі-співачка (1961), Барбі-медсестра (1961), Барбі-стюардеса (1966), Барбі-космонавт (1965), Барбі — кандидат у президенти (1991); в неї з'являються і нові подруги та родичі — кузини Френсі та Джазі, сестричка Тутті, брат Тодд, чорношкіра приятелька Крісті, англійка Стейсі, японка Міко, інвалід-візочник Беккі.
Барбі стала культурним символом своєї епохи — з її іменем продаються книги, одяг, косметика, відеоігри, продукти харчування. Барбі була однією з перших іграшок, продаж яких мав потужну рекламну (в тому числі й телевізійну) підтримку. З часу свого дебюту було продано більше мільярда ляльок в 150 країнах світу — за твердженням Mattel щосекунди продається три Барбі, а лише в одній Італії ляльок Барбі більше, ніж канадців у Канаді. У 1974 році частина площі Таймс-сквер у Нью-Йорку була декорована у стилі Барбі і перейменована на її честь, художник Енді Ворхол створив картину "Барбі", компанія Fiat випустила спеціальну версію автомобіля Fiat 500 із рожевим салоном і стразами на колісних ковпаках, вперше лялька стала експонатом Паризького музею воскових фігур Гревена; випускаються також ляльки — двійники знаменитостей: Мерилін Монро, Одрі Хепберн, Твіггі, Вітні Х'юстон.
У світі є понад 10 тисяч завзятих колекціонерів ляльок Барбі — 90% з них це жінки віком за 40 років, які купують більше двадцяти Барбі щороку. Старовинні ляльки є найціннішими — в 2004 році на eBay Барбі 1959 року була продана за 2400 доларів, а в 2006-у на аукціоні Крістіс в Лондоні — за 17 тисяч доларів. В останні роки Mattel розпочала випуск широкого асортименту ляльок Барбі спеціально для колекціонерів — фарфорових, вкритих сріблом, золотом, платиною, у вигляді репродукцій зі старовинних картин.
Коментарі
Дивіться також
• Прем'єра бікіні, 1946
• Відкрито перший Діснейленд, 1955
• «Кубик Рубіка», 1980
• Відкриття Євродіснейленду, 1992