Лайнер «Коста Конкордія», збудований у 2004 році, став першим з круїзних суден класу Concordia британо-американської компанії «Carnival Cruise Lines». 2 вересня 2005 року він був урочисто спущений на воду в Генуї і протягом наступних років здійснював круїзні плавання в Середземному морі за маршрутом Чивітавекк'я — Савона — Барселона — Пальма-де-Майорка — Туніс — Палермо, надаючи розкішний сервіс трьом тисячам пасажирів, до послуг яких були півтори тисячі кают на 14 палубах, універсальна дворівнева фітнес-зона з чотирма басейнами, концертний зал, кінотеатр, художня галерея, бібліотека, казино та численні магазини, ресторани і бари.
Прикрий інцидент, коли в 2008 році 290-метровий лайнер зазнав невеликих ушкоджень при ударі об портові укріплення в гавані Палермо, не зіпсував репутації ні компанії ні 52-річного капітана Франческо Скеттіна, і о 19-00 13 січня 2012 року «Коста Конкордія» вийшов з порту Чивітавекк'я поблизу Риму з 3206 пасажирами та 1023 членами екіпажу і персоналу, розпочавши черговий семиденний круїз. О 21-42, дещо відхилившись від від маршруту, він в умовах спокійного моря наткнувся на підводну скелю поблизу острова Джильйо у регіоні Тоскана, за 100 км на північний захід від Риму, в результаті чого в його корпусі нижче ватерлінії утворилась 50-метрова пробоїна.
Через заповнення трюму водою за кілька хвилин після удару судно почало на ходу нахилятись і розвертатись. Маневрування не врятувало ситуацію і близько 22-30 «Коста Конкордія» остаточно зупинився на мілині за кількасот метрів від узбережжя острова Джильйо, нахиленим під кутом 70 градусів на правий борт. Незважаючи на критичну ситуацію, екіпаж судна не подав сигнал SOS, намагаючись власними силами опанувати ситуацію. Серед пасажирів судна виникла паніка, що на додаток до погано організованих і пізно розпочатих рятувальних робіт та недосвіченості екіпажу, привело до загибелі 32 пасажирів, частина яких потонула, стрибнувши за борт, а частина виявилась заблокованою у затопленій частині судна. Ще 64 чоловіка отримали значні ушкодження і травми.
Рятувальна операція на «Коста Конкордія», ускладнена тим, що приблизно о 23:30 на шлюпці судно залишив капітан корабля Франческо Скеттіно, відмовившись підкоритись наказу командира центру берегової охорони в Ліворно адмірала Грегоріо де Фалько повернутись на борт, тривала шість годин із залученням італійської берегової охорони, військово-морського флоту та ВПС, які катерами і вертольотами доставляли вцілілих пасажирів на берег. Пошук тіл загиблих у затопленій частини судна і потонулих тривав до 31 січня, перериваючись кілька разів через зміщення судна і загибель одного з рятувальників.
12 лютого 2012 року почалось відкачування з лайнера мазуту, дизельного палива та інших мастильних матеріалів, після чого 3 березня в ньому був вирізаний отвір для доступу до машинного відділення судна і пошуку загиблих у раніше недоступних його частинах. У квітні почалась операція з вирівнювання корабля з допомогою спеціально збудованої підводної платформи і приварених до лайнера спонсонів, завершена 17 вересня 2013 року. 8 жовтня 2013 року на кормі корабля було знайдено тіло останнього із 32-х загиблих.
У липні 2014 року «Коста Конкордія» був відбуксирований в Геную, де його два роки розбирали, після чого порізали на металобрухт. Загалом рятувальні роботи, заходи з ліквідації наслідків катастрофи, включаючи компенсації за екологічні збитки, виплати постраждалим та загиблим і утилізація судна обійшлись його власнику у близько 1,5 мільярди євро, втричі більше за вартість самого лайнера.
Розслідування причин катастрофи встановило вину чотирьох старших офіцерів з екіпажу «Коста Конкордія», які у подальшому за халатність, що привела до загибелі людей, та завданні збитків, отримали терміни ув'язнення від одного до двох років. Крім того, до 2 років і 10 місяців був засуджений Роберто Ферраріні, директор компанії «Costa Crociere», що була оператором лайнера «Коста Конкордія», який не перебував на судні, але намагався приховати від рятувальних служб справжні причини і масштаби катастрофи, через що допомога потопаючому судну була надана із запізненням.
11 лютого 2015 року капітан «Коста Конкордія» Франческо Скеттіно був засуджений до 16 років ув'язнення — 10 років він отримав за ненавмисне вбивство 32-х людей, 5 — за потоплення судна через «необачність, необережність та некомпетентність» і 1 рік — за передчасне залишення корабля до завершення евакуації пасажирів та екіпажу.
Коментарі
Дивіться також
• Катастрофа «Титаніка», 1912
• Загибель «Британіка», 1916
• Загибель «Адмірала Нахімова», 1986
• Загибель підводного човна «Комсомолец», 1989
• Загибель підводного човна «Курськ», 2000